Lätt att skapa falska minnen av svåra brott

Med enkla metoder går det att inbilla människor att de har begått allvarliga brott tidigare i livet. Det visar en studie vid University of Bedfordshire i Storbritannien, som gick ut på att plantera falska minnen hos en grupp försökspersoner.

Forskarna informerade sig via föräldrar om viktiga händelser i försökspersonernas liv. Därefter fick personerna två händelser ur sina liv berättade för sig. Den ena händelsen hade föräldrarna berättat om, den andra var påhittad. Försökspersonerna uppmanades att förklara båda händelserna och erinra sig så många detaljer som möjligt.

Vid det första mötet kunde deltagarna berätta om det sanna minnet, men ingen kunde minnas det falska minnet. Deltagarna uppmanades då att anstränga sig för att minnas vad som hänt, bland annat genom att visualisera skeendena. Två veckor senare ”mindes” den stora majoriteten den händelse som forskarna hade hittat på och berättade fler egna minnesdetaljer. Hela 70 procent ”kom ihåg” att de hade begått ett brott som resulterade i kontakt med polisen.

Resultaten har publicerats i Psychological Science.