Här är den mest jordlika planeten (hittills)

Den nyfunna planeten är större än jorden, men minst av alla hittills upptäckta planeter som befinner sig i sin stjärnas beboeliga zon.

Lik vår planet Jorden jämfört med den nyfunna Kepler-425b som är 60 procent större och kanske har oceaner och kontinenter. Båda planeterna kretsar kring liknande stjärnor. Keplers stjärna är sex miljarder år gammal – 1,5 miljarder år äldre än solen – vilket gör den både hetare och ljusstarkare än vår sol.
Bild: Nasa

Planeten Kepler-425b ligger 1 400 ljusår från oss i Svanens stjärnbild. Med en diameter som bara är 1,6 gånger större än jordens är den minst av alla jordlika planeter som hittills upptäckts. Dess stjärna är lik vår sol, och dessutom tar ett varv kring stjärnan 385 dagar, vilket påminner om jordens bana kring solen. Och det i sin tur innebär att avståndet till stjärnan är precis lagom för att det inte ska bli för kallt (som på Mars) eller för varmt (som på Merkurius), och så att vatten kan hålla sig i flytande form. Teoretiskt sett borde det medföra gynnsamma förhållanden för liv.

Fast, som bekant, det är detaljerna som räknas. Om Kepler-425b är stenig som jorden, så är den fem gånger tyngre och har dubbelt så hög gravitation. Möjligen har den aktiva vulkaner och ett vattenfyllt molntäcke. Men det är också möjligt att detta leder till en växthuseffekt. Så trots att Kepler-425b tar emot bara tio procent mer strålning från sin sol än jorden, kan den bli betydligt varmare än vår planet. Om det är för hett påminner Kepler-425b snarare om den flera hundra grader heta Venus, där vattnet dunstat av för länge sedan, och i så fall är chanserna att finna liv där ganska små.

Men någonstans därute i rymden kan liv ha fått fäste. I Keplersatellitens hopsamlade mätdata finns nu sammanlagt nästan 4 700 planetkandidater och många fler planeter kvar att upptäcka. I hela vår galax borde det på 100 miljarder stjärnor finnas flera tiotal miljoner jordlika planeter. Nasas experter uppskattar att cirka 60 stycken av dem ska kunna hittas inom en radie på 30 ljusår från oss, tillräckligt nära för att kunna avgöra en mängd nyckelfrågor kring liv i rymden.