Mycket om moln

Publicerad:

2015-09-14

Att vi i Sverige är intresserade av väder är ingen nyhet. Både till sjöss och på land har väder och vind stor betydelse. Att spå det kommande vädret i kaffesump, mossa och svalors flykt kan kanske träffa rätt ibland. Men vill man verkligen veta vad som kommer borde man vända blicken uppåt och studera molnen. Ett Cirro fibratus radiatus uncinus drar in över himlen och signalerar att en varmfront är på intågande. Senare under dagen kanske ett Nimbostratus växer till och regnet faller.

Meteorologen och vetenskapsjournalisten L-G Nilsson blandar historia, fysik, konst, filosofi, meteorologi och vackra bilder i en informativ och relativt lättläst förpackning. Boken håller vad den lovar. Det handlar om moln: Funderingar om vad moln är, vad de betyder, hur ett frontsystem fungerar och mycket mer får plats i boken. För hobbymeteorologen ute i sommarstugan eller båten kommer den väl till hands.

Litteraturhänvisningar