En bok som renar vatten

Bokens sidor utgörs av filter som renar vatten och är försedda med informationstext på engelska och på ett lokalt språk.
Bild: Brian Gartside / Drinkable book

En bok där varje sida är ett filter som tar bort drygt 90 procent av bakterierna från förorenat vatten. En sida räcker till 100 liter vatten, och en hel bok till fyra års vattenförbrukning för en person.

Trots att silvrets bakteriedödande egenskaper har varit kända länge, har ingen tidigare kommit på att blanda in nanopartiklar av silver och koppar i pappersmassa. En del av nanopartiklarna tar sig ut i vattnet, men enligt forskarna ligger mängden under godkända gränser.

– Allt du behöver är att riva ut en sida, sätta den i en enkel filterhållare och hälla i vatten från vattendrag eller brunnar. Ut kommer rent vatten och döda bakterier, säger uppfinnaren Theresa Dankovich, ung forskare vid Carnegie Mellon university i Pittsburgh, USA.

Theresa Dankovich har genomfört en rad lyckade fältförsök med förorenat vatten på 25 platser i Sydafrika, Ghana och Bangladesh.

Nästa steg är att testa om filtret även renar vatten från andra mikroorganismer, som parasiter eller virus, vilka ligger bakom en rad sjukdomar.

Nu försöker Theresa Dankovich och hennes medarbetare få till stånd en produktion av boken, som ger hopp om bättre hälsa för de nästan 700 miljoner människor i världen som saknar tillgång till rent dricksvatten.