Annons

En traditionell avisning av en flygplansvinge. Det isbelagda rotorbladet (infälld t.v.) blir isfritt när strömmen slås på (infälld t.h.).

Bild: 
Tour Group/Rice University in Houston

Grafen ska skydda vingar mot nedisning

Ett nytt material med inbyggda lager av grafen kan komma att ersätta giftiga kemikalier under vintern.

Publicerad:

2016-02-19

Ett nytt kompositmaterial med grafen kan hålla vingar och rotorer hos flygfarkoster isfria helt utan avisningsmedel. Det framgår av försök ända ner till –20 °C, som forskare vid Rice-universitetet i Houston har gjort. Den elektriskt ledande kompositen består av tunna band av grafen inlagda i epoxi. Elvärmen håller isen borta och materialet läggs som ett extra lager på rotorvingarna.

– Med denna komposit på vingarna skulle tid och pengar kunna sparas på flygplatser där glykolbaserade kemikalier numera används för avisning, vilket även är en risk för miljön, säger professor James Tour vid Rice-universitetet.

Forskarna utlovar att produktionskostnaderna för kompositen, som även kan användas vid vindkraftverk och kraftledningar, ska vara låg jämfört med alternativa material. Som bonus blir ytbeläggningen också en extra elektromagnetisk avskärmning, som skyddar mot blixtnedslag. 

Forskning & Framsteg berättar om fackgranskade forskningsresultat och om pågående forskning. Våra texter ska vara balanserade och trovärdiga, och sätta forskningsresultaten i sitt sammanhang för att göra dem begripliga. Forskning & Framsteg har rapporterat om vetenskap sedan 1966.