Medicinen angriper en punkt på influensaviruset som är likartad hos olika stammar.

Bild:
iStock

Nytt medel mot influensa

Publicerad:

2016-02-04

Influensavirus är täckta av taggar, som används för att tränga in i kroppens celler. Nya virusstammar uppstår genom att taggarnas yttersta del byter form.

Nu har forskare i USA utvecklat ett protein som angriper taggarnas bas – som är likartad hos alla stammar.

De gav proteinet (HB36.6) i form av näsdroppar till möss. Mössen repade sig snabbt från flera influensastammar som var dödliga för obehandlade möss. Proteinet gav betydligt bättre skydd än Tamiflu, dagens vanligaste antivirala medel mot influensa.

Det nya proteinet bygger på kunskap om konstgjorda antikroppar mot influensavirus. En nackdel med sådana antikroppar är att de måste ges i form av injektioner. Proteinet HB36.6 – som designades från grunden i en dator – är så litet att det i stället kan tränga in i slemhinnorna via näsdroppar.

Om de fortsatta djurförsöken går bra planeras studier på människor.

Källa: PloS Pathogens