Skalle från en 35–50 år gammal man som begravts i Rom för nästan 2 000 år sedan. Han hade dock levt i Alperna en tid av sitt liv innan han begravdes i Rom.

Kristina Killgrove

Alla vägar bär till Rom

En undersökning av ett hundratal kroppar som begravdes i Rom under antiken visar att flera av dem var långväga migranter Det framgår av analysen av 105 kroppar från två begravningsplatser från 100-, 200- och 300-talen. Åtta av dem hade enligt en analys av bland annat strontium i tänderna levt delar av sina liv på platser långt från Rom, i bland annat Alperna och Nordafrika. De hade förändrat sina matvanor i och med att de flyttade till Rom, där de anpassade sig till de lokala matvanorna.

De flesta kropparna var män eller barn, och begravningsplatserna tyder på att de var fattiga eller slavar.

Analysen har genomförts av forskare från bland annat University of West Florida, och resultaten är publicerade i Plos one. Forskarna poängterar att detta är de första konkreta arkeologiska bevisen för långväga migration till Rom. Nu planerar de att gå vidare med dna-analyser av kvarlevorna.