Den nya analystekniken tar fram unika skoavtryck för en viss bärare, som sedan kan matchas mot fynd på brottsplatsen.

Dr James Sharp, University of Nottingham

Knivskarpa fotavtryck

2016-03-14

Snart kan det bli lättare för polisen att knyta fotspår vid en brottsplats till en viss person, tack vare en ny metod som har utvecklats av forskare vid universitetet i Nottingham i samarbete med brittiska polisen.

Metoden är en vidareutveckling av tekniken Frustrated total internal reflection (FTIR), som används för att studera nakna fötter genom att foten placeras på ett genomskinligt material som belyses underifrån. Ljuset reflekteras tillbaka och lämnar en bild av fotens avtryck. Denna teknik kan nu även skapa detaljerade bilder av skoavtryck. Bärarens gångstil och belastning på foten ger en unik profil på skoavtrycket: en personlig ”fotspårs-profil”. Detta kan bli ett komplement till dagens fingeravtryck och dna-analyser vid kriminalutredningar.

– Den låga kostnaden och det faktum att tekniken är enkel att använda gör den lockande för kriminalteknikerna, säger polymerexperten James Sharp vid universitetet i Nottingham.