Rätt riktning mot utomjordingarna

Var ska vi leta efter utomjordingar? De kanske söker efter oss på samma sätt som vi söker efter dem, säger ett par astrofysiker.

Utomjordiska spår av jorden Solen förmörkas en aning när jorden passerar framför solskivan, vilket intelligenta utomjordingar borde ha kunnat observera om de tittar mot oss från rätt vinkel. Har de hittat oss så kanske de försöker få kontakt.
Bild: NASA / MPG

Vi borde leta efter signaler från utomjordingar som skulle kunna ha upptäckt jorden på samma sätt som vi nu upptäcker planeter kring främmande solar. Det vanligaste sättet är att studera stjärnljuset, som försvagas regelbundet när en planet passerar framför sin moderstjärna.

Om utomjordingarna hittat oss på samma sätt – när jorden förmörkat solen medan de tittat – och försöker få kontakt med oss, så borde vi söka efter deras signaler inom ett visst bestämt område på himlen. Det går att räkna ut ett kosmiskt band runt solsystemet från vilket det i så fall är mest sannolikt att de främmande signalerna borde sändas. För att på långt håll kunna registrera hur jorden förmörkar solen, bör observationen ske vid en full solförmörkelse, då jorden passerar framför solskivan på mindre än halva solradien från solens centrum.

Det leder till att det mot himlen projicerade bandet som ska rymma de mest intressanta stjärnsystemen bara är två tusendelar av hela himlavalvet. Det rymmer dock omkring 100 000 stjärnor. Av dem har forskarna plockat fram 82 solliknande stjärnor som är relativt närbelägna. Om några av dem har planeter med intelligenta invånare så borde de redan ha kunnat upptäcka vår planet. Dit borde vi alltså rikta våra öron.