Professor Lars Berglund visar upp en provbit av det genomskinliga trämaterialet, som bland annat kan användas till att framställa billigare solceller.

Osynliga träskivor

2016-05-23

Att vanligt trä inte är genomskinligt beror på två saker – att trä är fullt av luftfyllda porer och att veden innehåller lignin, det brunaktiga ämne som håller samman cellulosafibrerna. Det förklarar Lars Berglund, professor vid institutionen för fiber- och polymerteknologi vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm. Han leder ett projekt som utvecklar genomskinligt trä.

– Vi tar bort ligninet på ungefär samma sätt som när man gör pappersmassa, med ett slags mild kokning. Då blir träet vackert vitt. Sedan fyller vi porerna med en polymer som har samma optiska egenskaper som cellulosaskelettet. Vi modifierar strukturen på nanonivå, inne i cellväggarna, med en teknik som fungerar i stor skala.

Hur tjocka är fanérskikten?

– Det tunnaste som vi har gjort är cirka 0,7 millimeter. Flera skikt kan lamineras ihop till större tjocklek.

Men är det fortfarande trä då?

– Trästrukturen finns kvar, vilket gör materialet starkt. Vi försöker ha kvar så mycket cellulosa som möjligt, för att utnyttja vedens egenskaper.

Ni föreslår att materialet kan ersätta glas i solceller. Vad är fördelen?

– Det blir mindre miljöbelastning jämfört med att tillverka glas vid över tusen grader. Dessutom kan det bli betydligt billigare. Det är viktigt när stora ytor ska täckas.

Måste man fernissa ert trä för att det ska tåla väder och vind?

– Nej, i det fallet domineras egenskaperna av polymeren.