Fobier kan förebyggas av lugn förebild

Rädslor och fobier kan överföras från en person till en annan – men det kan också känslan av trygghet, visar en ny studie från Karolinska institutet.

Forskare vid Karolinska institutet i Solna har studerat hur rädsla och trygghet kan överföras från en person till en annan.
Bild: Istockphoto

En orsak till att vi utvecklar fobier kan vara social överföring av rädsla. Vi lär oss helt enkelt att något är farligt genom att se någon annan bli skrämd, skadad eller panikslagen. Detta har evolutionärt varit effektivt för att lära barn vad som är farligt eller giftigt, men det kan också föra över helt obefogade rädslor och fobier från en familjemedlem till annan.

Nu har forskare vid Karolinska institutet visat hur den här typen av överföring skulle kunna förebyggas, genom trygghet.

– Vi har relativt lite kunskap om hur vi utnyttjar andra människors erfarenheter för inlärning. Det var därför intressant att kunna isolera den här effekten och visa hur man genom trygghet kan motverka överföring av rädsla via andras erfarenheter, säger Armita Golkar, en av forskarna bakom studien, som genomförts vid institutionen för klinisk neurovetenskap.

Forskarna, som publicerat sina resultat i tidskriften Journal of experimental psychology, lät försöksdeltagarna se en video där en person tittade på bilder av två arga ansikten. När det ena ansiktet visades fick personen i filmen en elstöt på handleden. I de flesta fall överfördes då rädslan till försökspersonerna, som började reagera med rädsla inför den bild som kopplats ihop med obehaget. När de däremot först fick se en video där personen lugnt tittade på samma bilder, utan elstöt och rädsla som följd, så förhindrades överföringen i nästa steg – då personen i filmen fick en stöt.

En skyddande effekt skapades alltså genom att först förmedla en känsla av att situationen var ofarlig, som ett slags trygghetsinlärning.