Plastfilm kyler byggnaden

En ny typ av plastfilm sänker temperaturen i en byggnad utan att dra extra energi.

Den nya filmen för passiv kylning som utvecklats av forskare i Boulder, USA, tillverkas i en så kallad rulle-till-rulle process.
Bild: University of Colorado, Boulder.

Luftkonditionering slukar mycket energi i varma länder. Dessutom använder systemen kylmedel som bidrar till växthuseffekten. Forskare vid Coloradouniversitetet i Boulder, USA, har utvecklat en kylande film – som varken kräver energi eller kylmedel.

Filmen, som bara är 50 mikrometer tunn, innehåller små glaskulor som bakats in i plast. På undersidan är filmen belagd med silver.

När plasten placeras på ett tak ser silverskiktet till att solljuset reflekteras, vilket förhindrar att huset värms upp. Men inte nog med det. Filmen bidrar också till att sänka inomhustemperaturen, genom att suga åt sig värme och skicka ut den som värmestrålning. Enligt forskarna sjunker temperaturen på underlaget med hela 10 grader Celsius när filmen sitter på plats.

Hemligheten är de små glaskulorna. Diametern har valts så att de ger ifrån sig infraröd värmestrålning.

Det är inte första gången som forskare utvecklat material för passiv kylning. En stor fördel med den nya plastfilmen är att den är billig att tillverka med processer som redan används inom industrin.

Filmen är patentsökt och förutom att den kan sitta på hustak kan den kyla värmealstrande processer. Till exempel kan den skydda solceller från att bli för varma, vilket annars gör dem mindre effektiva. Utan silverbeläggning kan filmen kyla solcellerna och därmed öka deras verkningsgrad.

Forskningen har presenterats i tidskriften Science.