Bild:
iStock

Sött som socker

Författare:

Blommor är ofta beroende av pollinatörer för fortplantning och lockar med nektar som belöning. Men många blommor producerar inte så söt nektar som pollinatörerna skulle vilja ha om de fick välja fritt. Regnskogslevande fladdermöss vill till exempel ha 60 procent socker i nektarn, men den genomsnittliga blomman har ynka 20 procent. Varför så snikna?

1. Det är fysiskt omöjligt för blommorna att producera så mycket socker på grund av energikostnaden.
  2. Blommorna kan bara öka sötman gradvis och de små skillnaderna går fladdermössen smakmässigt förbi. Därmed har blomman ingen fördel av att erbjuda sötare nektar.
  3. Det är så fuktigt i regnskogen att nektarn blir utspädd oavsett startkoncentration innan den dricks upp.

Facit

Rätt svar är b. Fladdermöss har visat sig dåliga på att skilja mellan söt och sötare nektar. Växter skulle därför behöva producera en oerhört mycket sötare nektar än genomsnittet för att få en evolutionär fördel. Försök med artificiella blommor har visat att det inte sker, utan att växterna får större utbyte av att producera mer nektar med lägre sockerhalt, om det är gott om fladdermöss. Skillnaden som krävs för att sötmans ökning ska registreras kan jämföras med att tända en extra lampa i ett rum med bara en glödlampa. Det gör stor skillnad, medan en extra lampa i ett rum med femtio glödlampor knappt noteras.