Cancermutation beror oftast på slumpen

Två tredjedelar av alla mutationer som kan orsaka cancer beror på slumpmässiga händelser i cellerna – som ingen kan undvika. Det visar analyser av cancerdata för större delen av mänskligheten.

När cellerna delar sig kan cancerframkallande mutationer uppstå.
Bild: NCI Center for Cancer Research / National Cancer INstitute / SPL

Enligt den traditionella bilden finns det två viktiga orsaker till cancer: arv och miljö. Men cancer uppstår även på grund av slumpmässiga olyckor i cellernas maskineri.

Vävnader förnyar sig genom att celler kopierar sin arvsmassa och delar sig. Varje ny kopia innehåller i genomsnitt tre mutationer. Det stora flertalet mutationer har ingen effekt alls, men i sällsynta fall leder de till att celler börjar dela sig okontrollerat. Den här typen av kopieringsfel orsakar hela två tredjedelar av alla mutationer som leder till cancer, enligt forskare i USA.

– Vi hoppas att det här kan vara en tröst för de miljontals människor som drabbas av cancer trots att deras livsstil har varit i det närmaste perfekt, säger Bert Vogelstein, cancerforskare vid Johns Hopkins medical school.

Han understryker att alla kan minska sin risk för cancer genom att låta bli att röka, sola med måtta, äta nyttigt och i övrigt följa en hälsosam livsstil. Men det kommer aldrig att räcka. Därför efterlyser han mer forskning om nya sätt att tidigt upptäcka tumörer.

För drygt två år sedan publicerade Bert Vogelstein och hans medarbetare liknande resultat. Då var utgångspunkten att cancer oftare uppstår där stamceller delar sig snabbt (till exempel i tjocktarmen) än i hjärnan och andra organ som förnyar sig långsamt. Den analysen innefattade bara data från USA, och bortsåg från bröst- och prostatacancer. Båda sjukdomarna finns med i den nya sammanställningen, som bygger på cancerregister från 69 länder med uppgifter om tumörsjukdomar hos 4,8 miljarder människor. Dessutom har forskarna studerat mutationer genom att avläsa arvsmassan i tumörer.

– Det här är viktig kunskap. Det går att förebygga cancer, men vi måste också bli bättre på att hitta cancer tidigt, säger Anna Karlsson, vetenskaplig sekreterare på Cancerfonden.

Hon påpekar att resultaten ligger i linje med epidemiologiska data som säger att någonstans mellan 20 och 40 procent av all cancer skulle gå att undvika genom bättre livsstil och miljö. Samma slutsats drar författarna till den nya rapporten, som är publicerad i tidskriften Science.