Groda ger hopp. En peptid i huden hos grodan Hydrophylax bahuvistara skulle kunna bli en ny medicin mot influensa.

Sanil George & Jessica Shartouny

Grodans slem dödar influensa

Grodor försvarar sig mot infektioner med hjälp av speciella ämnen i huden. Nu har forskare i USA och Indien studerat en grodart som lever i södra Indien och hittat ett ämne i grodans slem som förstör influensavirus.

Ämnet kallas för urumin och fastnar på ett protein som viruspartiklarna behöver för att tränga in i kroppens celler.

Experiment i provrör visar att urumin neutraliserar dussintals olika influensastammar som varit i omlopp bland människor – och att ämnet är ofarligt för mänskliga blodceller.

Det behövs mer forskning för att utveckla urumin till ett effektivt och säkert läkemedel. I bästa fall kan en medicin baserad på det nyupptäckta grodämnet bidra till att stoppa utbrott av en ny influensa redan innan det finns ett vaccin, skriver forskarna i tidskriften Immunity.