Spruta i skallen ska bota Parkinson

En spruta rakt in i hjärnan på möss förvandlar stödjeceller till en typ av nervceller som saknas vid Parkinsons sjukdom.

En spruta med fyra nya gener programmerar om ett slags stödjeceller (astrocyter) till nervceller av en typ som försvinner vid Parkinsons sjukdom.
Bild: Bsip Ducloux / SPL

Forskare har länge drömt om att programmera om celler i hjärnan med nya gener för att bota Parkinsons sjukdom. Nu har metoden för första gången visat sig fungera på möss som har en variant av sjukdomen.

– Vi såg att mössen rörde sig bättre, vilket ingen tidigare kunnat visa, säger Ernest Arenas, professor i stamcellsneurobiologi vid Karolinska institutet i Solna.

Hans forskargrupp sprutade in en lösning med fyra gener i mitthjärnan hos möss. Injektionerna gjorde så att stödjeceller förvandlades till celler snarlika de dopaminceller som försvinner vid Parkinsons sjukdom. Behandlingen hade samma effekt på odlade stödjeceller från människor, enligt en rapport i tidskriften Nature biotechnology.

Ernest Arenas understryker att mycket arbete återstår innan det kan bli aktuellt med försök på människor. De nya generna får till exempel inte orsaka några tumörer.

Det finns mediciner som dämpar symtomen på Parkinsons sjukdom, men än så länge ingen bot. En annan strategi går ut på att transplantera dopaminceller till parkinsonpatienter. Trots flera decenniers arbete har transplantationerna ännu inte blivit en etablerad behandling.