Annons

Krocktest av cykel på VTI.

På en pendelcykel med sluten ram är risken större för fall med huvudet före vid ett plötsligt stopp, jämfört med en klassisk damcykel.

Bild: 
Jan Wenäll/VTI

Nytt krocktest för cyklister

Publicerad:

2017-05-29

För att undersöka hur cykelmodellen påverkar cyklistens skaderisk vid en olycka har forskare vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, för första gången utfört en serie krocktester för cyklar.

Fyra olika cykeltyper testades i två olyckssituationer vid 15 respektive 25 kilometer i timmen. I det första fallet tvärnitade cykeln som vid en för hård inbromsning, eller när något åkt in i hjulet. I det andra fallet körde framhjulet in i en kant, vilket också liknar förloppet vid en halkolycka.

Sammanfattningsvis gav damcykeln, med öppen ram och upprätt sittställning, oftast fall där höft och axel slår i marken före huvudet. På pendelcykeln, med en mer framåtlutad position, var huvudet mer utsatt.

Forskningsledaren Anna Niska betonar att resultaten ska tolkas med försiktighet. Det är första gången som singelolyckor med cykel testas vetenskapligt i ett krocklabb.

– Ett mål med projektet var att visa att det över huvud taget går att krocktesta cyklar på det här sättet.

Hon hoppas på en fortsättning, som i framtiden kan leda till både säkrare cyklar och säkrare cykelvägar.

Forskning & Framsteg berättar om fackgranskade forskningsresultat och om pågående forskning. Våra texter ska vara balanserade och trovärdiga, och sätta forskningsresultaten i sitt sammanhang för att göra dem begripliga. Forskning & Framsteg har rapporterat om vetenskap sedan 1966.