

Skolbarn i Costa Rica, ett medelinkomstland i Centralamerika där vädret kan variera stort.
Hög värme ger sämre skolresultat
I Costa Rica presterar eleverna sämst vid de skolor som ligger i de varmaste och fuktigaste delarna av landet. Det kan finnas många faktorer som förklarar detta samband, men Laura Villalobos-Fiatt, forskare på Handelshögskolan i Göteborg, har försökt isolera värmeeffekten. Hon har visat att skolnärvaron minskar för varje grad som temperaturen stiger över 26 grader Celsius. Minskad närvaro har i sin tur ett starkt samband med sämre skolprestationer.
Studien bygger bland annat på meteorologiska observationer timme för timme i olika delar av landet. Resultaten visar även att pojkar påverkas mer än flickor av värmen.
Du har just läst en text ur nummer 7/2017 av tidskriften Forskning & Framsteg. Vill du läsa mer? Prenumerera här!
Forskning & Framsteg berättar om fackgranskade forskningsresultat och om pågående forskning. Våra texter ska vara balanserade och trovärdiga, och sätta forskningsresultaten i sitt sammanhang för att göra dem begripliga. Forskning & Framsteg har rapporterat om vetenskap sedan 1966.
Prenumerera på Forskning & Framsteg!
Tidskriften med faktakollade och ögonöppnande reportage och vetenskapsnyheter utkommer med 10 nummer per år.