Bild:
Wikimedia commons

Den rockande kakaduan

Författare:

Den australiensiska palmkakaduan har visat sig ha en musikalisk ådra: Den kan skapa och hålla en stadig rytm, enligt en ny studie. De fiffiga fåglarna använder sig av grenar och frökapslar som trumpinnar för att framföra trumsolon. Det är det första djuret frånsett människan som bevisligen använt instrument. I likhet med våra rockband ackompanjerar även papegojhanar sitt trummande med sång och uppburrade färgglada kind- och huvudfjädrar. Men vad tror forskarna att syftet med denna musikaliska uppvisning är?

1. En lek som unga fåglar sysselsätter sig med.
  2. En uppvaktningsritual för papegojhonor.
  3. En aggressiv kamp om territorium.

Facit

Rätt svar är B: det är en parningsritual. Palmkakaduans hanar trummar bara för att hitta en partner. Då honorna bara parar sig i snitt vartannat år tror forskarna att hanarna anstränger sig hårt för att en hona ska lägga sina ägg i just hans bo. Trummandet är speciellt inte enbart på grund av att de använder pinnar, utan också för att trummandet inte är slumpartat, utan verkligen rytmiskt. Hanarna har även visat sig ha en egen stil! Det finns stor variation i takt och framförande mellan individer.