Första kartan över vindarna på Antares

Astronomer har för första gången gjort en noggrann analys av hur gasen rör sig på ytan av en stjärna långt bortom solen.

Bild: ESO/K. Ohnaka

Antares är en röd superjättestjärna i Skorpionens stjärnbild, som förväntas explodera som en supernova. Ingen vet när det kommer att ske. Vad som egentligen händer i en stjärna innan den exploderar är fortfarande en gåta.

Nu har tre astronomer i Chile och Tyskland tagit ett nytt steg mot att förstå den här typen av stjärnor, genom att kartlägga rörelser i Antares atmosfär.

Astronomerna har observerat stjärnan med hjälp av flera instrument vid det europeiska observatoriet i Chile, ESO. Utifrån bilderna har de lyckats urskilja grova detaljer på stjärnans yta. Genom att analysera ljusspektrumet från olika delar av ytan har de gjort en karta över hur gasen rör sig längs siktlinjen från jorden, upp och ned mot ytan. Kartan avslöjar enorma strukturer med våldsam turbulens, där gasen rör sig upp mot 20 kilometer per sekund. Det finns ännu ingen modell för stjärnatmosfärer som kan förklara de här jättebubblorna – men observationerna ger en helt ny inblick i en jättestjärnas natur.

Studien har publicerats i tidskriften Nature.