Går det att lyssna på bilder?

När man analyserar data från radioteleskop sker det oftast i form av bilder och färger. Finns det något exempel där man i stället använder ljud? Hur låter universum?

/Stefan v B

Himmelsk klang De elektroner som ger upphov till norrsken skapar också radiostrålning, som kan översättas till ljud.

Hur universum låter är en stor fråga. Alla typer av vågrörelser kan tolkas som ljud och spelas upp. Att tolka mätdata som ljud kallas för sonifiering. När gravitationsvågor upptäcktes härom året spelade forskarna upp vågen som en kort, stigande vissling. Ett annat exempel är The Stellar Choir, med ljud som representerar uppmätta ljusförändringar hos tusentals stjärnor. De låter förvånansvärt varierat.

Samma elektroner som ger upphov till norrsken skapar också radiostrålning. Jordens och andra planeters magnetfält vallar elektronerna i banor där de ger upphov till vågor. Om de spelas upp låter de som visslingar och kvitter. På nätet går det att hitta ljudfiler med bland annat det spöklika sjungande och brusande ljudet av norrsken på Saturnus.

Det finns många fler exempel. Vetenskapliga ljud har också använts för att skapa musik.

/Anna Davour, redaktör på Forskning & Framsteg och fil. dr i högenergifysik