Ny typ av bromsar ger renare luft

Publicerad
Forskarnas nya testbromsar släpper ifrån sig färre partiklar.
Bild: Peter Ardell

Varje inbromsning med bilen alstrar små partiklar som virvlar ut i luften vi andas. De frigörs från både skiva och belägg när bromsbeläggen trycks mot bromsskivan.

Bromsarna står för 8–27 procent av de totala partikelutsläppen från biltrafiken i Europa när det gäller de riktigt små partiklarna, med en diameter på tio mikrometer eller mindre. Att det inte går att ange en mer exakt siffra beror på att området är dåligt utforskat.

– Det är betydligt enklare att mäta utsläppen som kommer ut ur avgasröret, och där har lagstiftningen tvingat ner utsläppen. Motsvarande krav saknas än så länge för bromsar, säger Ulf Olofsson, professor i tribologi på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

Hans forskargrupp har inom EU-projektet Rebrake utvecklat nya metoder för att mäta partikelutsläpp från skivbromsar. Tillsammans med forskare vid universitetet i italienska Trento och företaget Brembo, som säljer bromssystem, har KTH-forskarna också utvecklat nya bromsar som kan minska utsläppen av små partiklar med upp till 65 procent.

De nya bromsarna fungerar som vanliga bromsar, men skivan har härdats och bromsbeläggens kemiska sammansättning har ändrats så att de släpper ifrån sig färre små partiklar.

Nästa steg är att utveckla en metod för att samla in bromspartiklar från bilar i trafik. Ett annat mål är att utveckla stöd till bilförare för att minimera utsläppen.

Ulf Olofssons tips till de bilförare som redan nu vill minska sina partikelutsläpp är att bromsa så mjukt som möjligt:

– Vår forskning visar att temperaturen är avgörande. Ju varmare bromsarna blir, desto fler partiklar släpper de ifrån sig.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor