Armbandet varnar innan solen bränner

En ny sorts UV-sensor kan visa när du riskerar att bränna dig i solen.

I Australien är det extra viktigt att ha koll på UV-strålningen, eftersom atmosfärens skyddande ozonlager är tunnare där.
Bild: RMIT University

En forskargrupp baserad i Australien har tagit fram en enkel och billig metod att göra pappersbaserade UV-sensorer. De skulle kunna bäras på ett armband, och kan anpassas efter hudfärgen så att bäraren kan se när just hen riskerar att få för mycket sol.

Den som ofta bränner sig i solen riskerar att drabbas av hudcancer. Samtidigt behöver vi en viss mängd av det ultravioletta ljuset från solen för att viktigt D-vitamin ska bildas i huden. Det gäller alltså att se till att veta hur mycket sol som är lagom. Ljushyllta personer tål mindre UV-strålning än mörkhyade.

Den sortens UV-ljus som är minst farlig kallas UVA. Det är UVB, med kortare våglängd, som ger oss D-vitamin men också orsakar hudcancer. UVC-strålningen har ännu kortare våglängd och därmed mer energi, men den når inte till jordytan genom atmosfären. Däremot används UVC inom industrin för att döda mikroorganismer, och den som arbetar med sådan utrustning måste skydda sig noga.

Eftersom mängden UVB-ljus i förhållande till UVA kan variera väldigt mycket beroende på väder och plats kan det vara svårt att veta hur lång tid i solen som riskerar att vara för länge. Det finns rekommendationer, som exempelvis Strålsäkerhetsmyndighetens verktyg för att beräkna hur lång tid man kan vistas i solen beroende på hudfärg, breddgrad och tid på dagen. Sådana rekommendationer är ändå ungefärliga, och det är också lätt att glömma bort att hålla reda på tiden.

Därför har forskarna i den här studien tagit fram en kombination av ämnen som ändrar färg beroende på vilken typ av UV-ljus den utsätts för. Resultatet är nästan färglöst till att börja med, men blir blått efter exponering för UVB. Det reagerar däremot nästan inte alls på UVA, men snabbare om det blir belyst med UVC.

Forskarna målade små ansikten på papper med en färg baserad på de här färgkänsliga molekylerna. Genom att täcka figurerna med olika mängder av ett genomskinligt material som filtrerar ljuset tillverkade de sensorer där ansiktet framträder efter olika strålningsnivåer. De här små papperssensorerna kan sättas på armband, med olika känslighet anpassad efter bärarens hudfärg.

I framtiden skulle detta kunna bli ett praktiskt sätt att med ett ögonkast på handleden avgöra när det är dags att dra sig in i skuggan.