Strid i hjärnan avgör suget efter mer mat

Publicerad:

2018-12-27

Fastän magen säger stopp är det så lätt att fortsätta äta. Nu har amerikanska forskare vid University of Michigan, USA, studerat två närbelägna kluster av celler i hjärnan som slåss om kontrollen av vårt ätbeteende. Det ena området (POMC) fungerar som en broms för ätandet, medan det andra området (AgRP) fungerar som en gaspedal. När bägge dessa områden stimulerades hos möss vann gaspedalen AgRP. Det beror antagligen på att det finns en evolutionär fördel att äta när mat finns. Då endast POMC-cellerna aktiverades försvann aptiten. Samma bromseffekt kunde sedan uppnås med naloxon, en läkemedelssubstans som blockerar kroppens naturliga opioidsystem, vilket också är kopplat till POMC. Upptäckten kan få betydelse i bekämpningen av fetma.