50 grader varmt i mänskliga celler

Temperaturen i cellernas kraftverk är mer än tio grader högre än den normala kroppstemperaturen, enligt nya mätningar.

Mitokondrier utsöndrar värme som kan påverka viktiga kemiska reaktioner i närheten.

Ett par graders feber brukar räcka för att man ska bli utslagen och sängliggande. Men i mitokondrierna – pyttesmå kraftverk inuti kroppens celler – kan temperaturen stiga till nära 50 grader. Det rapporterar forskare som tagit tempen på mitokondrier med ett värmekänsligt färgämne.

– Vi blev verkligen förvånade. Det här ifrågasätter massor av tidigare data, säger Pierre Rustin, biolog vid Université Paris i Frankrike.

Forskarna har ägnat tre år åt att dubbelkolla och komplettera sina experiment för att försäkra sig om att allt stämmer. De beskriver resultaten i tidskriften PLOS Biology – som för säkerhets skull samtidigt publicerar en kritisk artikel av den oberoende experten Nick Lane. Han anser att de häpnadsväckande rönen är värda att ta på allvar, men tvivlar på att mitokondrier verkligen är hela tio grader varmare än kroppen i genomsnitt.

Även om temperaturskillnaden i själva verket skulle vara mindre, så är den biologiskt intressant. Pierre Rustin tror att värme från mitokondrierna kan påverka kemiska reaktioner i sin närhet, till exempel utsöndring av signalämnen i hjärnans synapser.

Det är känt att värme kan förstöra enzymer och andra proteiner i kroppen, men enligt Pierre Rustin och hans medarbetare fungerar mitokondriernas viktigaste enzymer allra bäst vid nära 50 grader Celsius.