Bild:
Istock

E-cigaretter ökar risken för lungcancer

Publicerad:

2018-03-08

Röken från e-cigaretter ger dna-skador och försämrar cellernas förmåga att reparera dessa skador. Det framgår av en amerikansk studie på både möss och mänskliga celler. Forskarna drar slutsatsen att de som röker e-cigaretter löper betydligt större risk att drabbas av bland annat lungcancer och hjärtsjukdomar än icke-rökare. Risken är mindre jämfört med vanlig tobaksrökning, så e-cigaretter kan vara ett bra substitut för den som har svårt att bryta sitt nikotinberoende. Men forskarna bakom studien rapporterar att e-cigarettrökning även sprider sig snabbt bland amerikanska ungdomar, som inte har rökt tidigare och som tycks betrakta e-cigaretter som ofarliga. ”Att förstå den ökade cancerrisken är viktigt för folkhälsan”, skriver de i sin artikel.