Lång och slemmig mask kan ge nya bekämpningsmedel

Slemmasken långsnöre har ett gift som är mycket farligt för ryggradslösa djur, men inte för människor.

Slemmaskar kan bli upp till 50 meter långa. Det här exemplaret är cirka 2 meter.
Bild: Nick Upton/NPL

Slemmasken långsnöre (Lineus longissimus) är inte bara världens längsta djur, utan också det giftigaste i den svenska djurvärlden. Uppsalaforskare har analyserat slemmaskens gifter och tror att de skulle kunna användas för insektsbekämpning i jordbruket.

Långsnöremasken blir max en centimeter tjock men upp till 50 meter lång. Den lever i havet, bland annat längs Sveriges västkust. När masken retas utsöndrar den stora mängder tjockt, giftigt slem som paralyserar och dödar exempelvis krabbor. Ännu vet forskarna dock inte om giftet används för jakt eller försvar.

Om du hittar masken som ett ihoptrasslat nystan på stranden och tar upp den kan du förnimma en stickande känsla i handen, men om du hade saknat ryggrad hade det blivit betydligt värre. Bland de ryggradslösa djur som forskarna har testat blir reaktionen omkring 100 gånger starkare än hos däggdjur. Skillnaden handlar inte främst om att vi är större, utan om att våra celler fungerar annorlunda. Det betyder att långsnörets gift skulle kunna vara användbart inom jordbruket, när man vill skydda en gröda från insekter men inte skada andra djur.

Problemet med att även nyttiga insekter som bin och fjärilar drabbas av bekämpningsmedel skulle man tyvärr inte komma undan, men Ulf Göransson vid Uppsala universitet ser flera potentiella fördelar.

− Det finns naturliga nedbrytningsvägar för de här ämnena, så risken att de ackumuleras i miljön bör vara låg.

Fördjupning: Slemmaskens hemlighet, F&F 2/2016.