En omtumlande roadmovie

Publicerad:

2018-06-21

När en rot väl har fått fäste kan den splittra urberg. Och även om växtens alla delar ovan mark skövlas har roten tillräcklig kraft för att bygga upp allt på nytt, gång på gång. Ungefär så föreställer jag mig Anne Hope Jahren. Hon brinner för vetenskapen och för att få utforska naturen, trots upprepade motgångar.

Hennes självbiografi Träd, kärlek och andra växter är som en omtumlande roadmovie, från uppväxten långt ute på landsbygden i Minnesota till genombrottet som geobiolog med ett eget laboratorium.

Med ilska och humor berättar hon om begränsande könsroller, uppslukande fältstudier, sin bipolära sjukdom, svek, framgångar – och den djupa kärleken till forskarkollegan Bill, som omvärlden inte har helt lätt att förstå. Allt vävs samman med en fascinerande beskrivning av ett uppväxande träd, från frö till förälder.

Litteraturhänvisningar