Fiskarna dör när flodhästar bajsar

Flodhästarnas avföring skapar syrebrist och fiskdöd – något som uppskattas av fåglar och krokodiler.

En flodhäst kan äta närmare 50 kilo växter per dygn, vilket i sin tur leder till stora mängder avföring.

Nio ton spillning från flodhästar hamnar varje dag i Marafloden, i den kenyanska nationalparken Masai mara. Under torrperioder koncentreras exkrementerna i mindre pölar, och när sedan ett plötsligt regn spolar i väg flodhästförorenat vatten orsakar det syrebrist och fiskdöd i floden. Det konstaterar en amerikansk studie i tidskriften Nature Communications.

Men detta är kanske inte så illa som det låter, menar forskarna. Fåglar och krokodiler drar nytta av perioderna med gott om död fisk. För krokodiler, som inte behöver äta så ofta, är det lättare att få ett skrovmål på ruttnande fisk än att lurpassa på betesdjur som kommer till floden för att dricka.

− Tillfälliga syrekrascher kan vara en naturlig del av vissa ekosystem. Det kanske vi inte tror, eftersom den mesta forskningen har gjorts på platser som inte längre har intakta stammar av stora djur. Marafloden är unik eftersom den fortfarande har det, och fungerar på så sätt som ett fönster bakåt i tiden, säger Christopher Dutton vid Yales universitet som är huvudförfattare till artikeln.