Sur smak gör dig kaxigare

Forskarna mätte viljan att ta en risk med ett datorspel som går ut på att blåsa upp en ballong. Ju mer försökspersonerna pumpade, desto mer kunde de tjäna. Om ballongen sprack försvann hela vinsten.

Människor som just svalt några klunkar vatten blandat med citronsyra är villiga att ta en större risk än andra i ett spel om pengar. Det framgår av en studie där försökspersonerna började med att dricka antingen rent vatten, eller vatten smaksatt med någon av de fem grundsmakerna: surt, sött, umami, salt eller bittert. Därefter fick de pumpa upp en ballong på en skärm genom att klicka på en datormus. Ingen visste på förhand när ballongen skulle spricka. Varje pumptag gav poäng som kunde växlas in mot pengar – såvida inte ballongen exploderade. Då förlorade de allt.

De som druckit den sura vätskan klickade i genomsnitt 40 gånger. Övriga spelare fegade ur redan efter 20–30 klick. Experiment i Storbritannien och Vietnam med sammanlagt 168 personer gav snarlika resultat, trots att de båda ländernas matkultur och smakpreferenser skiljer sig åt.

Forskarna bakom de nya rönen kan inte förklara varför sur smak verkar öka benägenheten att ta risker. Men i tidskriften Scientific Reports spekulerar de i att sura livsmedel skulle kunna hjälpa svårt hämmade människor att ta lite större risker, så att de till exempel vågar gå ut eller tala med en främling.