Bildades strontium i rymdkrocken?

Ursprung för grundämnena i solsystemet. I det här periodiska systemet kan du se ursprunget för grundämnena i solsystemet. (Proportionerna är osäkra, forskning pågår.)
Image: Jennifer Johnson CC BY-SA

2017 upptäcktes för första gången två neutronstjärnor som kolliderade med varandra. Sådana krockar anses vara källan till många av grundämnena omkring oss. Nu hävdar en forskargrupp att de har skymtat spår av ett grundämne som kan ha bildats i smällen.

Kollisionen mellan två neutronstjärnor ger upphov till både gravitations-vågor och ljus. Utbrottet kallas kilonova eller makronova (se Smällen som skapar guld i F&F 10/2017). Efter att den första kilonovan upptäcktes 2017 började en internationell forskargrupp göra en noggrann analys av de spektra som fångades upp. De har nu publicerat en analys i tidskriften Nature, där de hävdar att de har identifierat strontium – ett ämne som används bland annat i fyrverkerier, och för att absorbera röntgenstrålning i tjocka tv-skärmar.

Strontium (Sr, grundämne 38) är ganska vanligt. Forskarna menar att även om en mycket liten andel av allt strontium som finns bildas i neutronstjärnekrockar, skulle den lilla andelen ändå bli en tillräcklig mängd för att vara urskiljbar i kilonovans spektrum. Andra forskare är dock skeptiska, eftersom resultatet inte var så tydligt. Men om det stämmer är det här strontiumfyndet den första direkta glimten av hur många av ämnena omkring oss bildats.