Den förste viktväktaren

Bild: Istock

Nyfiken läkare

Den italienske läkaren Santorio Santorio (1561–1636) var tidigt ute med att göra experimentella studier inom medicin. Han tillverkade många sorters instrument, bland annat en termometer.

Hängande vågstol

Allra mest känd är Santorio för de studier han gjorde på sig själv med hjälp av en speciell vågstol. Stolen var upphängd i en dold balansmekanism i hans matsal.

Balans mellan in och ut

Santorio betraktade hälsa som en fråga om att uppnå ideal balans mellan det kroppen tog in och det som kom ut. Han vägde sig när han åt, när han fastade, medan han arbetade samt före och efter toalettbesök – i alla möjliga situationer, under många år.

Näringens gåta

Han observerade en obalans mellan hur mycket maten och drycken vägde och hur mycket han gjorde av med i form av urin och avföring. Santorio beskrev skillnaden som perspiratio insensibilis, omärkliga utdunstningar.

Mått för mätt

Santorio kunde också använda stolen med inbyggd våg för att avgöra hur mycket han åt. När den sjönk till en viss höjd hade han fått i sig den mängd mat som han ansåg vara rätt i förhållande till perspirationen.

Banbrytande metod

År 1614 publicerade Santorio sin banbrytande metod i boken Ars de statica medicina, som översattes till många språk. Andra forskare tog vid med nya experiment, för att utforska människans ämnesomsättning på djupet.