Brett grepp om klimatfrågan

När alla talar om klimatfrågan kan det vara skönt att ta något steg tillbaka och försöka få en större bild. Så fungerar den här boken, skriven av meteorologen Pär Holmgren. Steg för steg väver han ihop jordens geologiska historia med människans snabba framväxt och klimatforskningens utveckling. I första delen av boken går han pedagogiskt igenom några av de invändningar som fortfarande kan höras från folk som inte tror på klimatforskarnas varningar om att utsläppen av växthusgaser leder till en global uppvärmning.

Därefter vänder och vrider han på resonemangen om vilken typ av åtgärder som är mest effektiva och rimliga för att hejda den globala uppvärmningen. Här får man komma ihåg att Pär Holmgren numera är medlem i Miljöpartiet och sitter i Europaparlamentet. Men jag tycker ändå att diskussionen är välbalanserad och nyanserad. Det är inte direkt någon munter läsning. Utsläppen av växthusgaser fortsätter att öka. Men boken andas trots det optimism och pekar på alla de möjligheter som ligger framför oss.

Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt och lite till