Planetjägare hittade ovanlig stjärnförmörkelse

En konstnärs bild av hur en brun dvärg kan se ut. Den lyser svagt, genom att den hettas upp av gravitationen som pressar ihop gasen den består av. Den är dock för liten för att fusionsreaktioner ska tända den som en stjärna.
Bild: NASA/JPL-Caltech

Astronomer som söker efter steniga småplaneter kring små stjärnor hade turen att också få syn på ett system av tre bruna dvärgar, varav två mycket nära varandra. En brun dvärg är ett mellanting mellan jätteplaneter och de minsta stjärnorna. Det speciella med just de två nära grannarna i detta system var att de kretsar kring varandra i en bana precis i linje med hur vi ser dem från jorden, så att de turas om att dölja varandra. Det här ger forskarna en ovanlig möjlighet att bestämma både radien och massan för de båda bruna dvärgarna.

Den första gången en brun dvärg upptäcktes var för 25 år sedan, 1995, och det återstår fortfarande gåtor att reda ut. Bruna dvärgar är för små för att fusionsreaktioner ska tändas inuti dem, men de hettas upp av gravitationen som pressar ihop dem. Med hjälp av de nya mätningarna kan forskarna verifiera de modeller som används för att beräkna hur både jätteplaneter och bruna dvärgar bildas och svalnar.

Modellerna visar sig stämma mycket bra vad gäller ålder och storlek. Strålningen från de bruna dvärgarna är något svagare än modellen förutser.

Källa: forskarnas artikel i tidskriften Nature Astronomy. (Hela artikeln finns även tillgänglig i förhandspubliceringen på arXiv.)