Nästan alla skorpioner är ­fluorescerande. De skickar ut ett blåaktigt sken när man belyser dem med UV-ljus

Getty images

Därför är skorpioner självlysande

Forskare har länge försökt förklara varför skorpioner är fluorescerande i UV-ljus. Nya rön indikerar att det skyddar mot parasiter.

2020-04-20

Det finns ungefär 2 400 arter av skorpioner och merparten av dem utsöndrar ett blåaktigt sken i UV-ljus, de fluorescerar.

Fenomenet har varit känt i drygt 60 år men har varit svårt att förklara. En teori är att det fungerar som ett slags solskyddsmedel, skorpionerna omvandlar UV-strålning från solen till ofarlig strålning (blått ljus) och skyddar på sätt sitt dna från att skadas. De solkrämer vi använder fungerar på det här sättet. En annan teori är att ljusskenet används vid parningen.

Ny förklaring till fluorescensen

Tidigare har två fluorescerande ämnen utvunnits ur skorpioners skal. Nu har ett japanskt forskarteam hittat ett tredje ämne. Upptäckten ger en ny förklaring till fluorescensen.

Ämnet, en makrocyklisk tetraester, är inte unikt för skorpioner. Det har beskrivits förut, hos växter och daggmaskar där det tros skydda mot vissa parasiter. Det är därför troligt att det fyller samma funktion hos skorpioner, menar de japanska forskarna som har publicerat sina rön i Journal of natural products.

Det nyupptäckta ämnet har en ganska svag fluorescens, de två ämnena som är kända sedan tidigare avger ett starkare sken. Det är fullt möjligt att dessa ämnen har andra funktioner, att de exempelvis skyddar skorpionernas dna mot mutationer.

Skorpioner är mästare på kärlek

Med en våldsamt skakande timslång dans uppvaktar skorpionhannen sin utvalda hona.

2020-01-30