Annons

Vi diskuterade rubriker och bilder med gymnasieelever. Omslaget till F&F 5/2019 väckte starka reaktioner hos läsare.

Virtuellt klassbesök i virustid

Annons

Publicerad:

2020-06-17

Hur går det till att göra en tidning som Forskning & Framsteg, och hur är det att arbeta som vetenskapsjournalist? Det ville elever i en naturvetarklass från Värmdö gymnasium veta. De läser en särskild inriktning med journalistik. I slutet av mars skulle klassen komma på studiebesök till Forskning & Framsteg, men tillståndet i världen satte käppar i hjulet. Redaktionen jobbade hemifrån, och gymnasieskolorna var stängda med undervisning på distans.

I stället för att ställa in studiebesöket fick klassen komma till oss via videokonferens. Det virtuella besöket togs emot av chefredaktör Viveka Ljungström och kosmosredaktör Anna Davour.

Eftersom allt arbete nu sker på distans kunde vi inte visa väggen där vi hänger upp de utskrivna sidorna när vi sätter ihop ett nytt nummer. I stället fick vi berätta om processen. Besökarna hade också frågor om rubriker och bildsättning – det gav anledning att visa och prata om det omslag som väckt flest reaktioner på senare år, nämligen nummer 5/2019 där vi hade en artikel om tarmbakterier.

Forskning & Framsteg berättar om fackgranskade forskningsresultat och om pågående forskning. Våra texter ska vara balanserade och trovärdiga, och sätta forskningsresultaten i sitt sammanhang för att göra dem begripliga. Forskning & Framsteg har rapporterat om vetenskap sedan 1966.