Gudar och människokroppar i konsten

Publicerad:

2020-07-10

Mary Beard är professor i antikens historia i Cambridge. Hon är också en kändis inom forskarvärlden efter att ha medverkat i många tv-produktioner. Denna bok är baserad på de avsnitt hon gjorde för BBC-serien Civilisations (som visats på Kunskapskanalen i Sverige).

Boken, som är vackert illustrerad med många foton av skulpturer, målningar och byggnader, behandlar två tematiska frågeställningar. I bokens första del diskuterar Mary Beard hur människokroppen porträtterats i konsten genom tiderna – och hur vi människor påverkats av dessa avbildningar. I bokens andra del skriver hon om hur olika religioner har förhållit sig till att avbilda det gudomliga och tar upp frågor som ikonoklasm och avgudadyrkan.

Den som är ute efter ett lexikon över konsthistorien bör leta annorstädes. Beard skriver engagerat och kunnigt, men det gäller att vara öppen för fria associationer och språng i tiden, för att följa hennes tematiska resa genom århundraden och från vitt skilda geografiska platser.

Litteraturhänvisningar