Här är vårt mest närbelägna svarta hål

Astronomer från European Southern Observatory (ESO) har upptäckt det allra närmaste kända svarta hålet, bara 1000 ljusår från jorden. Det svarta hålet ingår i ett system med stjärnor som kan ses med blotta ögat från det södra halvklotet.

I stjärnsystemet HR 6819 finns två stjärnor och ett svart hål. Bilden är ett sätt att visa hur de kretsar kring varandra, med det svarta hålet och en del av dess bana markerat med rött, och de båda stjärnorna i blåaktig färg.
Bild: ESO/L. Calçada

När en grupp astronomer studerade rörelserna i vad de antog var ett dubbelstjärnesystem i stjärnbilden Kikaren upptäckte de att där fanns en tredje himlakropp. Den var helt osynlig, men stjärnornas rörelse avslöjade att kompanjonen hade en massa på mer än fyra gånger solens. De drog slutsatsen att det måste vara ett svart hål. Det är det närmast belägna svarta hålet som hittills har upptäckts.

Svarta hål har så stark gravitation att inte ens ljus slipper ut. Somliga svarta hål kan ändå avslöjas genom att de drar till sig materia som hettas upp i dess omgivning och sänder ut strålning. En annan uppsättning svarta hål har upptäckts när de kolliderar med varandra och ger upphov till gravitationsvågor. De allra flesta svarta hål befinner sig däremot i lugna omgivningar och är mycket svåra att upptäcka, precis som det nyupptäckta i stjärnbilden Kikaren. Vintergatan rymmer enligt vissa beräkningar upp mot en miljard svarta hål med massor som kan jämföras med vanliga stjärnor – av dem är hittills bara några hundra kända.

Den röda ringen visar var systemet med det svarta hålet går att hitta i stjärnbilden Kikaren (Telescopium) på den södra stjärnhimlen.
Bild: ESO, IAU och Sky & Telescope