Pruttfria bönor för känsliga magar

Mat som får magen att slå bakut kan snällifieras med hjälp av en enzymbehandling. Det visar ny forskning från Finland.

Svårsmälta kolhydraterna finns bland annat i bönor. Med hjälp av enzymer kan de problematiska kolhydraterna brytas ner.

Svårsmälta kolhydrater som orsakar gasbildning i tjocktarmen finns i bland annat baljväxter, spannmål, och lök. Dessa skapar smärta och förstoppning för personer med IBS, irritable bowel syndrome, och går under namnet fodmap – fermenterbara, oligo- di- och monosackarider och sockeralkoholer.

För en del kan besvären vara så svåra att de tvingas sjukskriva sig. Någonting som kan lindra är motion och mindre stress, samt en fodmap-fri diet. Men eftersom dessa ämnen finns i så mycket mat är det ett omfattande projekt att utesluta dem helt. Det blir även svårare att få i sig en varierad kost.

Enzymer gör maten fodmap-fri

En del av de problematiska kolhydraterna kan brytas ned av enzymer och lämna råvaran nästan fodmap-fri. Det konstaterar finska forskare vid VTT, Teknologiska forskningscentralen, i en ny forskningsöversikt.

Av de olika metoderna som översikten går igenom tycks tillsatta enzymer på konstgjord väg vara mest effektiv. Bara en tiondel av fodmap-ämnena återstod efter behandlingen och råvaran behöll även sin smak och konsistens.

Råvarorna kan alltså bli nästan fodmap-fria, men har däremot inte testats på personer med IBS. Det återstår att se om den enzymbehandlade maten även ger mindre magproblem. Baserat på resultaten från översikten har de finska forskarna därför gått vidare och utvecklat egen enzymbehandlad mat. Denna ska sedan testas i en studie med personer som har IBS.

köttsubstitut kommer ut som remsa ur maskin
En av de finska forskarnas egna matprototyper. Köttsubstitutet är baserat på ärtprotein och enzymbehandlat för att minska mängden fodmap-ämnen.
Bild: Anni Nisov

En av forskarna bakom projektet är Antti Nyyssölä, doktor i kemisk ingenjörskonst.

– Eftersom en diet där man undviker fodmap-ämnen visat sig fungera för IBS-patienter känner jag mig rätt trygg i att maten vi tar fram kommer kunna minska symtomen och vara okej att äta, säger han.

Fodmap-reducerade produkter

Om maten fungerar som tänkt och bedöms vara utan negativa hälsoeffekter tror Antti Nyyssölä att fodmap-reducerade produkter kan finnas på marknaden inom några år.

Per Hellström, överläkare och professor i gastroentologi vid Uppsala universitet, är försiktigt positiv efter att ha läst igenom översikten.

– Det är klart spännande. Frågan är naturligtvis hur mycket enzym man måste tillföra gentemot mängden substrat. Mag-tarmkanalen är liksom ingen kittel där man häller ner olika saker och ser vad det blir. Så det här tål nog att undersökas på den intakta individen, säger han.

För den som klarar av fodmap-ämnen finns däremot ingen anledning att utesluta dem från sin diet – förutom att skona omgivningen från genanta väderspänningar.

Fakta IBS

IBS står för irritable bowel syndrome, vilket betyder lättretbar eller överkänslig tarm. Det kallas också för kolon irritabile och funktionella tarmbesvär.

• Omkring elva procent av världens befolkning beräknas lida av IBS.
  • Vanliga symtom på IBS är ont i magen, förstoppning eller diarré, och att man tömmer tarmen oregelbundet.
  • Symtom kan lindras genom bland annat motion, att undvika viss typ av mat, mindre stress, och kognitiv beteendeterapi.
  • Man vet inte exakt vad IBS beror på. Troligtvis är det en kombination av stress, förändringar i hur tarmens muskler och nerver fungerar, samt nervkopplingen mellan tarmen och hjärnan.

Källa: 1177.se och The epidemiology of irritable bowel syndrome