En stor krater med vita fläckar på botten.

Kratern Occator på dvärgplaneten Ceres har dragit till sig uppmärksamhet på grund av de vita fläckarna. De visade sig innehålla ledtrådar till en dold sjö i Ceres inre.

NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA/PSI

Gåtan med Ceres vita fläckar är löst

De ljusa fläckarna på dvärgplaneten Ceres har förbryllat forskarna. En ny analys visar att det vita vattenhaltiga saltet kommer från en sjö av saltvatten djupt under ytan.

2020-08-14

Ceres är den största himlakroppen i asteroidbältet mellan Mars och Jupiter, en dvärgplanet ärrad av kratrar. I en av kratrarna lyser vita fläckar, som har förvånat forskarna. De reflekterar ljus lika bra som en vit glaciär, men om det vore is skulle den avdunsta snabbt i den atmosfärsfria miljön. Närmare undersökningar visade att de här fläckarna består av flera sorters salt. Ett av salterna innehåller bundna vattenmolekyler, och sönderfaller under förhållandena på ytan. Det betyder att fläcken måste vara ung.

Analyser av data från rymdsonden Dawn, som studerade Ceres 2015–2018, har lett till slutsatsen att Ceres innehåller en djup reservoar av starkt salthaltig vätska. Fläcken bildades av smältan från ett meteoritnedslag, men har antagligen fyllts på med nytt material som sipprar upp genom sprickor från dvärgplanetens inre.

Med dessa rön läggs Ceres till gruppen oceanvärldar, himlakroppar som rymmer flytande vatten.