Kvinnor och ägg oense om den rätte

Äggceller kan föredra spermier från vissa män framför andra – och inte nödvändigtvis den man kvinnan tänkt ska bli pappa åt barnet. Det visar forskning från Stockholms universitet.

Att kvinnor och äggceller kan ha olika smak ska tolkas med försiktighet, och innebär inte att man valt ”fel” partner, säger forskarna bakom studien.

En man som vill hamna på pluskontot hos sin kvinnliga partner kan tänkas ta till många olika knep. Kanske storstädar han spontant, tillagar en riktigt god middag eller fixar frukost på sängen. Med lite tur kan det fungera. Däremot finns det ingen charm i världen som biter på preferenserna hos partnerns äggceller. En svensk studie visar att dessa kan favorisera spermier från vissa män framför andra – utan hänsyn till vem kvinnan valt att skaffa barn med.

Räknade spermier i labbet

Då forskarna inte använde några äggceller i studien utan bara den omslutande follikulära vätskan, som lockar till sig spermier med kemiska signaler, ägde ingen befruktning rum.

Totalt deltog 60 par i studien, och experimenten byggde på att tillsätta lika många spermier från två olika män till samma follikulära vätska och därefter räkna hur många spermier vätskan dragit till sig.

I de fall då de kemiska signalerna ”matchade” med en man drog vätskan åt sig 18 till 40 procent fler spermier, berättar en av studiens huvudförfattare John Fitzpatrick, docent i zoologi vid Stockholms universitet.

– Vi såg samma sak hända gång på gång, med olika par, olikt utformade experiment och mellan experiment som utfördes under olika år inför studien, säger han.

Troligtvis äggcellen som är kräsen

Evolutionärt har de miljontals spermierna i en utlösning ingenting att tjäna på att tacka nej till en äggcell. Varje menscykels ynka äggcell har däremot all anledning att vara kräsen och hitta en så bra match som möjligt, vilket är forskarnas nuvarande hypotes kring mekanismen.

– En teori vi ska testa i framtiden är om de kemiska signalerna attraherar spermier som är mer genetiskt kompatibla. Det är vad vi tror pågår, men vi har inte tydliga bevis för det än, säger John Fitzpatrick.

Mekanismen kan vara en ny tråd att dra i för att behandla infertilitet, där svårigheten att skaffa barn saknar en bra förklaring i 10 till 30 procent av fallen.

Hur ser du på att kvinnan och ägget inte alltid var överens?

– Att det inte överlappade helt i vår studie innebär inte att äggen har rätt och kvinnan har fel. Det är mer komplicerat än så, och vi borde inte hävda att ”man är med fel partner för att äggen väljer någon annan”, eller liknande.

Studien är publicerad i Proceedings of the Royal Society B.