Växten som kamouflerar sig för människan

En växt som används inom traditionell kinesisk medicin har utvecklat ett kamouflage som gör den svårare att upptäcka för växtplockare. Forskarna undersöker nu växtens kamouflage med ett online-spel. Prova spelet – du bidrar till forskningen!

Det här exemplaret av Fritillaria delavayi växer i ett område där risken att bli plockad är liten, därför kan växten tillåta sig att vara grön och fin.
Bild: Yang Niu

Liljeväxten Fritillaria delavayi växer i ensliga bergstrakter i sydvästra Kina. Den anses kunna mildra förkylningar och har använts inom traditionell kinesisk läkekonst i 2000 år. Färgen på växtens blad kan variera från planta till planta. Vissa har gröna blad medan andra har gråa, som är förhållandevis svåra att urskilja mot en stenig bakgrund. Det skulle kunna fungera som ett skydd mot betande djur, men det är ont om växtätare i de här trakterna. Nu har ett forskarteam med deltagare från Kina och England visat att kamouflaget är riktat mot människan.

Ju hårdare tryck från växtplockare – desto gråare blad

Forskarna har studerat åtta bestånd av Fritillaria delavayi och sett att det finns tydliga skillnader i bladens färg mellan bestånden, vissa har växter med grönare blad medan andra har växter med gråare blad. Forskarna har också sammanställt data över mängden växter som plockas i bestånden och funnit ett samband – ju hårdare tryck från växtplockare, desto gråare är växternas blad. Slutsats: det naturliga urvalet har gynnat anlag som gör växten svårare att upptäcka – Fritillaria delavayi  kamouflerar sig för att undvika människan. Försök att hitta den kamouflerade växten i bildspelet i toppen av artiklen.

Forskarna har publicerat sina rön i Current biology.

Kan du urskilja Fritillaria delavayi i dess naturliga miljö – spela forskarnas online-spel. Du bidrar till forskningen!