Solcell kryddad med kapsaisin.

Bild:
Jin Yang

Chilipeppar vässar solcell

Forskare har lyckats öka effektiviteten hos solceller med kapsaicin, det ämne som gör chili hett.

Publicerad:

2021-01-15

Genom att tillsätta en något oväntad ingrediens, kapsaicin som gör chili så kryddstarkt, har en kinesisk forskare lyckats öka effektiviteten hos en viss typ av så kallade perovskitsolceller.

Det rör sig om en enklare form av perovskit som vanligtvis dras med effektivitetsförluster på grund av orenheter i materialet.

För att minska dessa orenheter tillsatte Qinye Bao, tidigare verksam vid Linköpings universitet men numera professor vid East China Normal University, kapsaicin vid tillverkningen. Resultatet blev att effektiviteten ökade från drygt 19 till nästan 22 procent, vilket är rekord för denna typ av solcell. På köpet fick materialet dessutom en bättre elektronledande förmåga.

– Det var Qinyes idé att använda kapsaicin och att det skulle få så bra effekt var högst oväntat, säger Mats Fahlman, professor i ytors fysik och kemi vid Linköpings universitet och medförfattare till artikeln som publicerats i tidskriften Joule.

Blått ljus på nytt sätt