Växter kan vara känsliga för buller

Tallar och enbuskar kan påverkas negativt av oväsen – och effekterna håller i sig långt efter att bullret har tystnat. Det visar ett amerikanskt forskarlag.

Fröplantor av pinyontall var 75 procent färre i bullriga områden jämfört med i tysta.

Tidigare studier har visat att buller kan ställa till det för både människor och djur. Så kallade ljudföroreningar kan orsaka högt blodtryck, sömnsvårigheter och ökade stressnivåer hos människor. Högljudda miljöer försvårar också för exempelvis valar, fladdermöss och vissa insekter att navigera och lokalisera mat.

Nu visar en ny studie att även växter påverkas negativt av oväsen. Ett amerikanskt forskarlag vid California polytechnic state university har studerat växtsamhällen i närheten av naturgasindustrins högljudda kompressorer i södra USA. För tolv år sedan noterade forskare att det fanns 75 procent färre fröplantor av pinyontall i bullriga områden jämfört med i tysta områden. Maskinerna skrämde troligen iväg inlandssnårskrikan, en fågel som normalt gräver ner tallfrön att äta under vintermånaderna, och samtidigt planterar miljontals träd eftersom vissa fröer glöms bort.

Färre växter trots att bullret tystnat

När forskarna återvände till samma platser tolv år senare hade några av de högljudda kompressorerna sedan länge flyttats. Andra var fortfarande kvar. Den här gången såg forskarna att förekomsten av både pinyontall och enbuskar var signifikant lägre i bullriga områden. Oväntat nog var mängden tallar också fortsatt mycket låga på platser som tidigare varit bullriga, men som nu blivit tysta. Studien är publicerad i tidskriften Proceedings of the Royal Society B och den första som undersöker hur växtsamhällen långsiktigt påverkas av buller.

– Vi blev förvånade över att platser som hade gått från bullriga till tysta inte återhämtade sig. Det faktum att mängden pinoyntallplantor fortfarande var så låg kan indikera att fåglarna, som är mycket intelligenta och kapabla till episodiskt minne, kanske fortsätter att associera platserna med buller och därför väljer att inte återvända, säger botanisten Sarah Termondt, som är en av huvudförfattarna bakom studien.

Ljudföroreningar påverkar hela ekosystemet

Forskarna menar nu att långvariga effekter av mänsklig bullerförorening riskerar att påverka hela ekosystem under lång tid. Områden som präglas av tallar och enbuskar kan sakta förvandlas till busk- eller gräsmark, vilket i sin tur får konsekvenser för den biologiska mångfalden.

– Den goda nyheten är att ljudföroreningar är ett förhållandevis åtkomligt problem. Markägare kan överväga en enkel installation av bullerplank eller att utrusta maskiner med ljuddämpare, säger Sarah Termondt.