Bild:
Miika Pirinen

Underhållande om universum

Publicerad:

2021-08-28

Hur långt är det till månen, planeterna, stjärnorna? Vetenskapsjournalisten Marcus Rosenlund tar till en tänkt ”lodrätomobil” som sätter stadig kurs rakt ut från jordytan med farthållaren inställd på 100 kilometer i timmen. Hur lång tid tar det att komma någonstans?

Den inledande tankeleken sätter saker i perspektiv, i början av boken Mot stjärnorna. Sedan följer en rad olika kåserande essäer om företeelser, som författaren skriver, ”som fascinerar mig allra mest”. Vi får i tanken följa med till Venus, Mars och asteroiderna, men också till idéerna om en teori om allt, och till slutet av universum. Författaren har också själv besökt några av världens häftigaste teleskop i Chile, och skildrar hur det var.

Allra bäst är boken i de lite mer personliga och reflekterande delarna. Jag får livfulla bilder i huvudet av drömmarna om att äta lakrits under den södra stjärnhimlen, eller känslan av att vara helt ensam efter att ha fallit av ett skotersläp och sett sällskapet försvinna bortom backkrönet.

Litteraturhänvisningar