Varnar. Det nya kompositmaterialet har en struktur som gör det möjligt att upptäcka försvagningar tidigt med hjälp av ultraviolett ljus.

Nytt kompositmaterial varnar innan det spricker

Tyska forskare har utvecklat ett material som ska göra det lättare att upptäcka försvagningar – ett stort problem inom bland annat flyget.

2012-12-05

Kompositmaterial är både starka och lätta. Men precis som metaller kan de drabbas av materialutmattning, det vill säga små sprickor och försvagningar som uppstår efter långvarig och regelbunden belastning. Sådana skador är ofta svåra att upptäcka, speciellt om de uppstår inuti materialet. Forskare har därför börjat utveckla så kallade "självrapporterande material", som själva avslöjar sina skador.

En grupp tyska forskare har utvecklat en komposit som innehåller speciella kristaller av zinkoxid, som avger ljus när de belyses med ultraviolett ljus. När fibrerna inuti materialet går sönder, förändras ljusets karaktär. Genom att lysa på materialet med uv-ljus och samtidigt mäta intensiteten hos det utstrålande ljuset kan man lokalisera eventuella skador inuti materialet.

Forskarna, som har publicerat sina upptäckter i tidskriften* Advanced materials*, hävdar att de har framställt ett av de första självrapporterande materialen som är lika flexibelt och hållbart som vanliga kompositer.