Ur senaste numret - F&F 8/21
Därför ska skogen brinna

Stora skogsbränder är skrämmande och förödande. Förutom de synliga skadorna står de också för en betydande andel av de globala koldioxidutsläppen. Ändå tänder vi emellanåt på skogen med vilje. Naturvårdbränning är nödvändig för den biologiska mångfalden – och kan också hindra megaskogsbränder från att bryta ut.

Dessutom
Så sprids covid-19 i luften inomhus
Bronsålderns tomma gravar
Dödliga och magiska svampar
Robotar samsas med människor
De jagar mörk materia i Lund
Hjärnforskare styr vilka som blir vänner

Just nu pågår FN:s toppmöte om biologisk mångfald. Forskaren Alexandre Antonelli efterlyser handlingskraft – och det är bråttom.
Genom att mäta en särskild sorts vita blodkroppar kan man förutsäga om en patient riskerar svår covid-19. Det visar forskare vid Karolinska institutet.
När ett honungsbi återvänder till bikupan med mat utför biet en liten dans. I dansen upprepas åtta rörelser på bikakan. Dansens längd berättar för andra bin hur långt de ska flyga för att hitta samma mat. Vinkeln berättar vilken riktning de ska ta. – Bidansen är förmodligen den mest häpnadsväckande kommunikationsform som finns i djurriket. Den dekrypterades för nästan hundra år sedan, men vi lär oss fortfarande mer om den. Inget annat djur kan berätta för forskare var det har varit någonstans, så det här är ett fantastiskt verktyg, säger Elli Leadbeater , professor i ekologi och evolution vid...
Svampforskaren Anders Dahlberg och journalisten Anna Froster skriver om dödliga gifter och substanser som kan styra våra hjärnor – och kanske bota depression.
Tack vare David Card, Joshua D. Angrist och Guido W. Imbens kan vi lättare förstå orsak och verkan på arbetsmarknaden. När de belönas med ekonomipriset är det för att ha revolutionerat empirisk forskning inom de ekonomiska vetenskaperna.
REPLIK. Skogen tar upp koldioxid, industrin släpper ut den, skriver skogsforskaren Stig-Olof Holm i ett svar på kritiken mot SVT:s Slaget om skogen.
Lina Wennersten Bergner är ny forskarredaktör i Forskning & Framstegs satsning på att få in fler forskarröster i tidningen.
FORSKARKOMMENTAR. Det bästa för både miljön och vår egen hälsa är om vi bor i täta städer med mycket grönska. Det hävdar stadsbyggnadsforskaren Alexander Ståhle.