Ur senaste numret - F&F 1/22
Arkeologer kan skriva om Norrlands historia

En koloni styrd från Mälardalen, med ett inland kontrollerat från kusten. Så har Norrlands historia nedtecknats söderifrån. Men arkeologiska fynd visar på en region som tidigt stått på egna ben.

Dessutom
PFAS – Nu ska vardagsgifterna stoppas
”IT-jättarna påverkar den svenska skolan”
Så ska fisken slippa lida när den dör
Vetenskapsåret 2022
Elektroder i hjärnan kan bota depression
Klimatmodellerna allt säkrare

Varje år går sammanlagt åtta kilo bröd per person till spillo i Sverige. Nu undersöker forskare nya och smarta sätt att hantera brödavfallet.
Svenska myndigheter skulle kunna hantera personuppgifter på ett säkrare sätt genom att använda öppen programvara i stället för dataprogram som tillhandahålls av företag som Google. Det visar en ny studie från Högskolan i Skövde.
För första gången har en lyckad operation genomförts där en människa fått ett hjärta från en gris.
I januari är det exakt 100 år sedan den första sprutan med insulin gavs till en diabetespatient. I dag ges insulin via pump till totalt omkring 10 000 personer i Sverige.
Forskare kan dra en suck av lättnad – det nya stora rymdteleskopets alla delar har vecklats ut utan problem.
Talibanernas maktövertagande har fått många afghanska forskare att vilja lämna landet. Nu får svenska lärosäten stöd för att erbjuda dem en väg ut – som gästforskare.
Ålgräsängar spelar en nyckelroll i friska hav. Drygt 60 procent av dem har raderats ut i Bohuslän och ju fler som försvinner desto svårare är det att vända utvecklingen. Göteborgsforskare kämpar, men det är ingen enkel match att plantera 80 000 strån under vattnet.
För första gången har en hjärtstartare som levererats med en drönare bidragit till att rädda liv. Drönaren ingår i ett forskningsprojekt med målet att ge snabbare vård.