Om Forskning & Framsteg

Forskning & Framsteg är en populärvetenskaplig tidskrift som vänder sig till dig som är nyfiken på allvar och vill ha vetenskapligt grundad kunskap. Vi strävar efter att berätta begripligt och intresseväckande om allt från materiens minsta beståndsdelar till den yttersta rymden. Från djurens beteende till den mänskliga hjärnan. Från livets uppkomst till aktuella energiproblem. Från arkeologiska utgrävningar till dagspolitikens utmaningar.

Vi skriver om astronomi och fysik, miljö och ekologi, energi och teknik, medicin och psykologi, djur och natur, historia och arkeologi, filosofi och etik, språk och kognition, kultur och idédebatt, samhällsvetenskap och ekonomi.

Våra nära kontakter med den svenska forskarvärlden innebär att du som läsare kan lita på det som står i Forskning & Framsteg.

Forskning & Framsteg har funnits sedan 1966. Som papperstidning och digital pdf kommer den ut med 10 nummer per år. Varje nummer läses av ungefär 130 000 personer. Webbplatsen Fof.se har i genomsnitt drygt 316 000 unika sidvisningar och 225 000 besökare per månad. Forskning & Framsteg har även en även en podd och tidningen finns som taltidning.

Forskning & Framsteg ägs och ges ut utan vinstsyfte av Stiftelsen Forskning & Framsteg. Stiftelsen stöds ekonomiskt av ett stort antal forskningsfinansierande organisationer.

Forskning & Framsteg arrangerar också evenemang med föredrag, kunskapskryssningar och kunskapsresor.