Kvinna som yogar på trägolv

Andningen är viktig i yoga.

Bild: 
Istock

Piggare och friskare med yoga

Håll kroppens skavande inflammationer borta genom att andas ut ordentligt och yoga. 

Författare: 

Publicerad:

2014-01-27

Tvåhundra kvinnor som överlevt bröstcancer fick gå på två långa yogapass i veckan. Efter tre månader hade inflammationsaktiviteten i deras kroppar sjunkit och dessutom hade de blivit mycket piggare. Detta är en av de största kontrollerade studier som har gjorts hittills av yogas hälsoeffekter, och resultaten publiceras i Journal of Clinical Oncology.

Många som har behandlats för och överlevt en cancersjukdom är ofta så slutkörda att de kan hamna i en nedåtgående spiral av trötthet som är svår ta sig ut ur. De har också ökad inflammationsaktivitet i kroppen. Inflammationerna kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar, typ-2 diabetes, reumatiska sjukdomar och även Alzheimer. Därför ville Janice Kiecolt-Glaser, som är professor i psykiatri vid Ohio State University, undersöka om yoga kan hjälpa före detta cancerpatienter att komma ur sin trötthetsspiral.

– Yoga består av många delar, meditation, andning, stretching och styrketräning. Vi tror att andningen och meditationen är speciellt viktiga för de förbättringar vi kunde se, säger hon.

Efter tre månader var kvinnorna i yoga-gruppen mycket piggare än kontrollgruppen. Tillfrisknandet kunde också mätas i blodprov. Forskarna undersökte tre inflammationsrelaterade proteiner (IL-6, IL-1B och TNF-a) och kunde konstatera att dessa sjönk påtagligt efter tre månaders yoga.

 Monica Köhn som är sjukgymnast vid primärvården i Nora har också undersökt yogans medicinska effekter. Hennes patienter lider av stressrelaterade sjukdomar som sömnproblem och ångest. Och hon undersökte vad som hände med dem efter tre månaders yoga.

– Vi såg att de bottnar mycket mer i sig själva och sina kroppar genom att andas och fokusera på sig själva.

Stressen och ångesten minskade och självkänslan ökade De mätte också bröstkorgsrörlighet. Det är ett mått som mäter skillnaden i omkrets av bröstkorgen vid in- och utandning. Normalt ska skillnaden i omkrets vara 6–8 centimeter hos kvinnor, och något mer hos män.

–      Många hade bara en centimeters i skillnad när de började, och det var roligt att se att den ökade! Det kostar en massa energi att hålla tillbaka andningen.

  Psykiatrikern Janice Kiecolt-Glaser anser att många fler skulle ha nytta av regelbunden yoga.

– Vi tror att våra resultat visar att yoga är bra för alla som lider av trötthet och inflammatoriska sjukdomar, säger hon.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
11 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Lägg till kommentar