Flygande fekalier berikar stadsluften

Författare:

2011-08-18

Enligt en nyligen publicerad [studie ](http://aem.asm.org/cgi/content/abstract/AEM.05498-11v1)lämnar hunden, människans bästa vän, ett något oväntat bidrag till vår miljö. Forskarna undersökte luftburna mikroorganismer i tre större städer i USA och upptäckte då att de flesta bakterier folk fick i sig när de andades utomhus under vintern kom från, just det, hundbajs.

Se där, ett vetenskapligt arbete att hänvisa till för den som vill tillrättavisa slarviga hundägare. Kanske också ett forskningsprojekt att följa upp för mig här i Sverige eftersom jag på senare tid börjat gräva ner mig i mikrobiologiska luftföroreningar. Vem vet?

Men vad betyder egentligen detta för vårt välbefinnande? Måste vi ta på oss andningsskydd när vi är ute på vintrarna i fortsättningen? Nej, det finns lyckligtvis ingen anledning till oro.

För det första var mängden runtvirvlande fekaliebakterier i de amerikanska städerna relativt liten; cirka 10000 per kubikmeter. Att denna bakteriepopulation ändå dominerade vinterluften berodde framför allt på att andra källor till mikroorganismer var små – åkrarna var snötäckta och den växtliga aktiviteten låg. För det andra finns det inte lika mycket hundar här i Sverige som i USA. Var tredje amerikan har hund, men bara var tionde svensk.

Vi kan alltså även fortsättningsvis glatt insupa vår friska svenska vinterluft i vetskap om att halten hundbajsbakterier är högst måttlig.

*****************************************************************
PS till redaktionen. Ber om ursäkt för att jag sänkt nivån på denna utmärkta tidnings i övrigt seriösa blogg till bajsnivå – frestelsen blev övermäktig.

[*Jakob Löndahl*](http://www.eat.lth.se/personal/loendahl_jakob/)